151021

Här plockar vi av allt löst och tvättar bort salt mm.

Här har vi precis lagt till vid Navy Services/Port St Louise, klockan är ca 19.00 och vi har haft en TUFF dag med vind, jobbig sjö, kyla och regn, -vår sista dag. Första dagen med sjöställen på sedan slutet av maj..

Det blev exakt 3020 Nm från vår start i Långedrag den 13 maj.

Denna underbara levnadskonstnär och hans båt.

Här ska vi hjälpa honom få upp dingen på bryggan, men det är omöjligt, allt går sönder när man drar i det.. men han skulle fixa det, -inga problem.

Vi fick denna iaf över vattnet tv.

Som sagt.

Oftast ser vi allt från båten, här kort taget från bilen, otroligt vackert.

Här lämnar vi Barcelona, för denna gången.
151014

Familjen Neander.

Vi började med en pålstek, den kan ju vara lite lurig. Loui visade väl sig inte så intresserad som ni ser.

Far och son på väg ut på stan.

0-15 kg sitter som en smäck.

Här stod vi och valde vilka fiskar eller skaldjur vi ville äta, innan vi satte oss och väntade på att det skulle bli klart, superfärskt.

Flamencokväll, riktigt häftigt.

Dessa pelare är de äldsta i hela Barcelona, man har byggt hus runt om för att skydda dem.

Såhär såg det ut när vi blev omkring körda på en cykel, han som cyklar tar kortet.

En utgrävning. När de skulle bygga ut en befintlig saluhall hittade dom dessa fornlämningar och fick sluta med saluhallsbyggandet.

En säl.

Första landkänning på Ibiza. Mäktigare i verkligheten.

Vy från båten en kväll.

Även denna en vy från båten.
150925

Här matar jag fiskar med painriche, på Kabrera en ö utanför Mallorca som är ett naturreservat. Lite stressad var jag -att de skulle nypa mig i fötterna men de gjorde de ej.

Häftig känsla att ha så många fiskar simmande omkring sig.

The Blue Cave här kunde man gå in en bit med jollen, men det gick inte för sig, jag fick klaustrofobi och fick stoppat vidare infart. Jan och Jans syster Karin hade åkt in om inte jag bromsat. Sorry!!

Vi är högt upp på berget i en borg här och kortet visar de 50 bojar man kan boka, på nätet för att få ligga här i Natur reservatet.


Solnedgång från båten i Andratx.

Karin, Jan och jag på restaurang i Palma.

Vi hyrde bil och körde i bergen på Mallorca, fantastiska vyer.

Vy från bilen.

Ser ni badvakten, man fick absolut inte gå längre ut än till knäna, pga av starka strömmar. Visselpipan ljöd hela tiden.

Denna lilla söta strand ligger precis bredvid marinan och här är endast ett fåtal människor.
150910

Djup koncentration på väg mot Mallorca.

Härlig dag på väg till Mallorca.

Som jag skrev om i bloggen, La Fiestan vi var på i Mahon med dessa stora vackra djur mitt bland alla människor.

Viktigt för spanjorerna var att ta på eller i närheten av hästens hjärta -för evigt liv..

Säkert var det minst 150 hästar/ryttare i stan.

Vi har så många bilder.. det var verkligen speciellt.

Som sagt..

Jag skrev även om dessa stora fula/hemska dockor i bloggen, som vi inte förstod vad de hade för syfte.

..





Butikerna anlitade hantverkare som spikade igen butiken pga av ev skadegörelse.

Tänk er att man fyller gatorna med så Mycket sand.. bra för hästarnas hovar och ben.

Kunde inte låta blir, dessa träd har så häftiga rötter.

Utsikt Mahons hamn kortet taget från gamla stan/centrum som ligger högt ovanför staden.

Här är vi i staden Fornell -mäktiga stup.

Infarten till Fornell.

Kort taget på Addaya, ovanifrån. En jättetrevlig liten marina/stad, här träffade vi två svenska båtar.

Detta är en vanlig lägenhet som ligger utmed gatan, så bor man. Vem som helst kan gå in, innanför ser man tvn, soffa och familjen som lever. Lite annorlunda.
150904

En dag och ett dopp bland alla andra. Vattnet är lite saltare än hemma och man flyter nästan som en kork.

Insegling norrifrån till Mahon. Mäktig klippa.

Ett svenskt par vi träffade Mats och Anna-Lena och deras båt Ismini.

Jan lägger om ankaret i en ankringsvik.

3 dagars tävlingar med klassiska träbåtar, mycket vackra båtar.

Som sagt.

Som sagt.

Som sagt.

Ön Menorca och staden Citadella.

Överallt i Medelhavet förvånas man över hur smalt det är mellan husen, och människor har sina dörrar med vardagsrum rätt ut mot gatan, man ser rätt in -om man vill.

Min kompis och jag.

Vår vän under 3 dagar, det var underbart inne i bilen med AC´n, man ville knappt gå ur den.

Hästar är en viktig del av Menorcas historia.

Vacker kvällsbild från Menorca.

Ett av Menorcas rek utflyktsmål.

Taules dessa T-na i sten, är det ingen som egentligen vet vad det haft för funktion på sin tid.

Vi leker turister i nästan 40 graders värme, det var vi och ett par till.

Det här riktigt känt på Menorca, utefter de höga klipporna finns en jätte terrass = Cova dén Xorioi i väggen. Här är även ett gigantiskt disco.

Se text ovan.

Se text ovan.

Se text ovan.

Se text ovan.

Se text ovan.

Se text ovan.

Se text ovan.

Fantastiska ställen, vyer och badvikar.

Se ovan.

Se ovan.

Som sagt va.

Man tar så mycket bilder -allt är så vackert.

Vårt nya uthyrningsprojekt, absolut förhandlingsbart. Plats; norra Menorca, exkl vatten och el men inkl parkering. Läge: bästa tänkbara.


Här är vi på Menorcas högsta punkt 365 m ovan havet.

En jättevacker kyrka låg här uppe 365 m över havet.

Utsikt från toppen, tyvärr lite disigt dock.
150824

Kvällsbild från gamla stan i Mahon, en jättefin stad på Menorca.

Nu var det länge sedan ni fick se en kyrka inuti, denna orgel är enorm.

Lite tokigt kändes det att se Jesus ligga här i kyrkan.

Nu har vi varit i tyska, franska, italienska och nu en spansk kyrka, de är verkligen mäktiga.

I Mahon är det mycket backar, upp och ned hela tiden, staden har många statyer.

Taget från gamla stan över hamnen i Mahon.

Bläckfisken vi skrev om i bloggen. Vi har fortfarande inte fått bort allt det svarta bläcket omkring.

Kort taget vi nattseglingen.

Solnedgång i mitten på Medelhavet. Mycket vackert.

Mäktig klippa vid infarten till Alghero.

Även detta kort taget vid samma infart.

En jättefin vik vi stannade och badade vid utanför Stintinto. Ni ser hur färgen på vattnet skiftar till turkos längre in, ren sand.
150817

Jonny Depp och jag i La Maddalena.

En av alla mysiga gator i La Maddalena.

Kort taget från “tuff tuff tåget” vi tog runt ön på La Maddalena.

Killarna skulle absolut åka “tuff tuff tåget”. 🙂

Killarna var kreativa på att hitta på saker att göra på båten när vi låg på svaj.

som sagt.

När vi lämnat Bonnafacio fick vi några droppar regn, skönt.

En grotta utanför Bonnafacio. Jättehäftigt.
150811

Infarten till Bonifacio. Mycket läcker.

Vid inloppet till Bonifacio.

Kusten utanför Bonifacio.

Min son Jacob som är på besök 2 veckor.

Bonnifacios hamn taget från bergen.

Jacob och Victor och våra vänners son Wille.

Vy från berget.

Vy från berget.

Vy från båten.

Här innanför ligger den kända staden Bonifaci, syns inte alls från utsidan när vi går in med båten.

Jacob in action. (killarna är och besöker oss 2 v)

Victor in action. (killar är och besöker oss 2 v)

Utsikten från restaurangen där våra vänner bjuder på middag pga att Peter fyller hela 51 år. Våra båtar syns i bakrunden där de ligger på svaj.

En av dessa fick sätta livet till när Ulla valde sin middag för kvällen…. gott var det.

Här har vi kommit till stranden där restaurangen ligger där vi ska äta kvällens middag.






150805

Vår skyddsängel i båten. Förra sommaren fick vi denna av vår fina vän Kerstin, “denna hoppas jag ska skydda er på nästa års resa” sade hon, och den sitter på plats i vår salong i båten. Känns tryggt.

Här på Korsika är det vanligt att man får en boj att lägga till vid, då är dingen oumbärlig, så vi kan åka i land och proviantera. Ibland kan det ligga upp mot 10-15 dingar vid kajen.

En del av infarten till Calvi.

Calvi i morgonljuset, när vi precis lagt till.

Dito.

Soluppgång efter nattsegling.

Mitt i natten är detta taget och det är månen som lyser. Fantastiskt.

Så häftigt, jag trodde detta var en utbåt så var det en ca 10-15 m val.

I och runt St-Tropez.

Kolla noga på denna bild så ser ni vårt Kunga par.

St-Tropez.

St-Tropez.

Här är inte en enda “vanlig” bil, bara det finaste och dyraste.

Jan i Port Grimaud. En jättefin stad.

Jag i Port Grimaud.

Port Grimaud.

När vi lagt till här stannar folk och tar kort hela tiden, vi tänkte första att det var imponerade av en båt från Sverige, men det var ribb båten de tog kort på…

St-Tropez.

St-Tropez.

Fina Riva båtar fanns många.

St-Tropez.

St-Tropez.


Infarten till St-Tropez.

Kvällsbíld.

















Här La Ciotat, en underbar liten fransk by. När jag såg palmerna tänkte jag på Jacob (min son) som när han var liten älskade palmer..

La Ciotat i kvällsljus. Vi ser att många av våra bilder har lite av båten med på ett hörn, inte mycket att göra åt det är ju vårt hem numera.

Infarten till La Ciotat, gissa om denna klippa var mäktig..

Dessa branta berg stupar rakt ned i havet utmed Rivieran där det inte är sandstränder.

Utmed dessa klippor och havet som ligger på, vill man inte få haveri.

Efter 1 v tillsammans i båten drar Jans dotter Petra och Niclas vidare till Grenoble. Mysigt med goa middagar och bad tillsammans.

Petra kollar ut över Marseille, från Notre Dame, som är en “Basilika” högst upp i Marseille.

Jan och Petra med Marseille i bakgrunden.

Fotbollsstadion Stade Velodrome i Marseille.

Inloppet till Marseille.

Bilder taget inifrån Notre Dame-de-la Garde.

I förgrunden Notre Dame-de-la Garde, vi sitter här på en restaurang på ett torg som lutar ganska mycket nerför. Inte helt okomplicerat..

Middag i Marseille på kvällen efter en underbar dag på båten med rosévin, god lunch och härliga bad.

Lite mörk bild, men våra vänner Marie och Ingemar -är det.

Niklas, Petra, Jag och Jan.

De hade ett gigantiskt stort tak som var en spegel.. ja ni ser.

Bilden får tala för sig.

För intresserade har vi även fortsättningen på denna dykning, som börjar så snyggt… Jan tog en hel serie….

Härligt varmt och skönt i vattnet.

Lite disigt, -infarten till Marseille.

Petra och Nicklas lagar mat, vi hade hand om köket varannan dag.

..eller var det Nicklas som lagade maten, det var i alla fall jättegott.

Port du Frioul. Vår andra hamn i Medelhavet.

Nu är det lastfartygen och containerfartygen vi ser och inga pråmar längre. De är verkligen gigantiska.

Första kvällen när Petra och Nicklas kom, var de bad som gällde efter en lång resa från Paris till oss och Port Napoleon.

Min namnsdagspresent gör nytta, -ett vindskop. Kändes väl inte så upphetsande just på julafton, men oj, vad bra det är att ha här.

Vi mastar på i Port Napoleon. Lite svårt kommunicera detaljerna -på franska men allt gick bra.

SISTA SLUSSEN ut ur floder och kanaler och ut i Medelhavet.

Det blev kanske inte så tydligt, men för intresserade -ser man här Port Napoleon och hur man kommer dit. Stort träskområde runt om.

Avignon by night, en jätteläcker stad som denna månad (juli) hade inriktning på teater och filmfestival och det var uppträdande och olika musikhappenings överallt.

Otroligt vacker infart till Avignon.

Dito.

Le Rhone, mycket bredare än alla andra floder och kanaler.

Denna pråmen försökte vi “stalka” en hel dag, det går ofta snabbare igenom slussarna om man slussar med en pråm.

Sista slussbilden nästan, denna är 23 m hög och väldigt lång, ibland kallar man dem för katedraler -för att det är så stora.

Ja ni ser de är höga och det är ohyggliga mängder vatten som ska runt.

Flytpållare är att föredra, går så mycket lättare.

Här har jag järnkoll..

..på pråmen framför. Allt för att få slussa tillsammans med den..

Ett av de arkitetkritade husen i Lyon. Såg ut som ett rymdskepp.

Ännu ett.

Ännu ett.

Vi låg här med båten i Lyon och detta var vår utsikt, ett gigantiskt stort shoppingcenter.

Lyon.

Jans första måltid med grodlår och troligen den sista också, det var väldigt många ben och lite kött.

Lyon.

Lyon s Basilica of Notre-Dame de Fourviere.

Dito.

Dito.

Dito.

Vacker vy.

Det var vackrare i verkligheten, och Lyon är en vacker stad.

I de stora “bevakade” slussarna måste man bära flytväst, vilket är bra.

Dammanläggning för utvinning av ström.

Vy från båten.

Samma som hemma i Sverige.

På en upphöjning under bron står svanarna på rad mitt i vattnet. Vi har aldrig sett så många svanar som här, de är som våra måsar.

Här var stor marknad på torget och vi bunkrade upp med färska varor av alla slag.

Under en filt i Madrid.. skämt å sida, framför en port i Macon.

Här inne i denna dome var det fullt med människor kl 21.00 när vi slank in och fick lyssna till en fantastiskt duktig pianist och stadens symfoniorkester.

Dito.

Vi imponeras av att det finns såå många av dessa stora domer, basilikor, kyrkor och slott -och de byggdes för så länge sedan.

Så läckert, helt plötsligt hamnade vi mitt i ett cykellopp, de skulle cykla kl 21.00, 10 mil på en bana som var 2 km alltså 55 varv!!! Det gick såå fort och vakter höll vägarna fria från gående och bilar. Ordentligt vinddrag blev det när de cyklade förbi.

Dito.

Vid ett ställe på Rhoen hade vi fått veta att det skulle finnas storkar och det gjorde det.

Lite häftigt att se i verkligheten.
2015-07-08

I den här staden Auxonne, fick Napoleon Bonaparte (statyn föreställer Napoleon) sin utbildning till krigsherre. Fortfarande har man militärutbildning här, överallt såg vi militärklädda, företrädesvis män.

Våra vänner från Göteborg, Charlotte och Jonas tog en omväg på sin väg till Kroatien och besökte oss några dagar i Gray. Det blev en middag i båten och en i deras fina husbil.

Vi fick anlita grodmän=frogmen också i Gray, pga att zinkanoden på propelleraxeln hade lossnat. Toppenkillar.

Som sagt.

Ytterligare en vy från båten. Det är verkligen otroligt vackert utmed kanaler och floder.

Här en gisten brygga men underbart ställe och skönt att bada, både kvälls och morgondopp.

Det bästa med sötvatten är att man kan tvätta sig och tvätta håret och det blir rent. Efter sköljer man av sig med absolut rent vatten i båten.

Vår första båt tunnel på gång.

Inloppen till tunneln, tunneln är ca 650 lång. Förr i tiden drog hästar pråmarna utmed kanalerna och när de då skulle igenom tunnlarna (det finns 2 st), fick människorna själva dra sig genom, -kätting hänger utmed väggarna -och i dessa fick man dra sig fram genom tunneln.

Här är det riktigt skönt och svalt. Häftigt med en båt tunnel som är byggd på 1800 – talet.

Jag kör och Jan tar kort. Tunneln är ca 5 m bred.

På väg ut ur tunneln.

Hundar, fåglar, kor, hästar, fiskar och människor alla tvättar sig och sköter sin hygien i dessa kanaler och floder… och det går inte lite båtar här, allt från småbåtar till lyxkryssare som samtliga tömmer sina toaletter här.

Först trodde vi att denna gubben, var en av “de där” man kan se på stan, som sitter alldeles stilla och samlar pengar, men det var en riktig staty, håll med om att den är lik de vi ser på stan??

Hägrar ser vi många och ofta, vackra.

Samma häger..

Jan är duktig på att fotografera.

Rumpan bar, 100 kor bakifrån. Vi lyckades inte få dem att vända sig tyvärr.

Som sagt det är många som delar kanalen och flodernas vatten.

I den här slussen bodde en familj med stor kärlek till tomtar -hela tomten var full med tomtar. Tyvärr kunde vi bara ta kort bakifrån då vi slussade förbi huset.

1,8 m djup, 29,3 gr i kanalen och 2,5 knops hastighet.

I skuggan i sittbrunnen.

Vy från båten.

Vackert, lugnt och skönt.

En av otaliga trötta små franska byar vi går igenom, det ser ut som dockhus.

Här är kanalen byggd över – alltså en viadukt, rätt häftigt också.

Under viadukten.

Obeskrivlig grönska utmed kanalerna.

Selfie, nja inte riktigt Jan grej att ta selfies. Vi blir ganska trötta, svettiga och slitna efter en dags slussande i över 40 grader..

Jag låg bredvid Jan från förra bilden och tog denna bilden också, rakt upp mot himmelen.

Här bestämde vi oss för att ligga över natten, mitt i ingenstans.

Vad vi njöt av skuggan, semestern och livet här.
2015-07-07

Ja som ni ser så växer det mycket på väggarna, och båtens däck och fendrar blir väldigt smutsiga.

På vissa slussväggar växer det så det knakar. Denna blomma ville vi föreviga pga att dess starka växtvilja.


Denna bilden är till vår vän Thed. -Vi visste inte att du hade en turnébuss??

Här kändes det som vi var i Amazonas och vi sade att snart får vi se en krokodil eller noshörning eller nåt, men icke. Det var svalt och skönt här.

Återigen en vy bild från båten.

Näsan varje sluss har sitt eget slusshus, där bodde förr en slussvakt som skötte slussarna. Dessa hus kan vara rena rucklen och andra som detta jättegulligt. På huset över dörrarna burkar det stå, år 1880, så de har hängt med ett tag.

-Gissa vem som kommer vara först in i denna sluss??

Här ligger vi mellan två slussar i en slusstrappa. Hinner man inte klart innan kl 18.00 när sluss- systemen stänger, får man göra såhär.

Med denna öppnar man slussarna, men bara småslussarna i Frankrike, inte de stora giganterna.

När man väl lagt till inne i slussen och allt är klart, drar man i den blå “grejen”, bilder är felvänd t.v.

VNF heter de som servar slussarna och de kör fram och tillbaka utmed slussarna.

En bild på en bit av en sluss trappa, här ser man hur otroligt tätt det är mellan slussarna vissa partier -och dessutom är det många.

När man kommer “upp” ur slussen och tittar framåt ser man – en sluss till och en sluss till och så fortsätter det. Först så går det upp och ser så går de ned.

Förr satte man sin vanliga bil hemma och tog husbilen på semestern, nu tar man med sig bilen, motorcykeln, cykeln ja allt. Den moderna människan ..


Innuti Metz domen.

Metz domen.

2015-07-06

Detta är gjort i vattenånga.. magiskt.

Jan har varit inne i saluhallen i Metz och köpt grillspett ala Mare= fiskspett som vi ska äta denna kvällen.

Ett stenkast från båten låg en liten sjö. Hela veckan efter mörkrets inbrott var där ett spel med fontäner, vatten och färger som var sagolikt vackert. På fredagen skulle Metz ha ett firande och då skulle detta visas inför publik.


Man kan inte låta blir att ta kort, så vackert det är här.

Ja, vi får verkligen se och uppleva skönhet i naturens alla former.

Pråmarna och kanalbåtarna är byggda efter broarna och slussarna men ibland ser det ut som att det inte kommer under en bro, men de gör de alltid.

Kol i massor, som transporterades med pråmarna. Det fanns stora berg vid sidan av kanalerna med kol.

Vy på styrbord sida vid ett tillfälle. Det finns många “skelett” utmed floderna och kanalerna, gamla nedlagda industrier.

Växtligheten är stark, här är ett kommande träd på gång på en av prickarna i farleden.

Vy på babords sida.

Härlig vy föröver från båten.

Man slutar inte imponeras av dessa ofantligt stora domer och dess orglar, här spelade dessutom någon på den och det lät riktigt mäktigt.

En go gubbe i sin båt utefter Mosel.

Dåtidens vindruvspress.

Vi hamnade på en generalrepetition, det var stadens symfoniorkester och 2 st solister, otroligt vackert.

Ytterligare en otrolig orgel.

Mycket vacker Jesus “staty”.

Här ligger vi i marinan i Luxenburg.

Vi var aldrig inne i Schengen men vi åkte förbi.
2015-06-20

Midsommar i båten 2015-05-19, i Trier -som ligger utmed Moseldalen.

Dessa “knapar” förhåller man sig och flyttar tampar mellan i slussen, fick ett infall att ta ett kort bara, många slussar blir det..

Vi har lagt in kort från Rhen på dessa prickar, då var det Mycket strömt, nu nästan ingen ström alls (1-2 km/h).

Vi har sett Många vinodlingar men bara en som var gjord som ovan. Den stack verkligen ut bland alla odlingar.

Ofta är vi ute på kanalerna upp till 12 tim / dag och då måste man vila mellan varven. Jan har roat sig med att ta kort på mig och som ni ser har vi oxå kallt ibland 12 grader och ibland över 30 grader.

Ett av de fina husen utmed kanalen.

En morgon innan vi ska gå, Jan är på toaletten, -tror jag. Tandborstning i ottan.

Svanungar.

Svanmamma.

Enligt mig, ett av de bästa inköpen vi gjort, Magmagrillen. Vi kan grilla i båten, utan att det stör någon och det går snabbt.

I Tyskland ligger sällan marinorna i städerna utan en bit utanför, en cykel är ett måste, gärna med en dragomat efter när man ska bunkra upp.

Här vill vi visa att man har ca 2 m att lägga upp maten på innan kassan men 0,5 m efter kassan, så man får vara Snabb.

-Ser ni hur lite plats för maten det finns efter?? Galet. Jag sade att jag kom från en svensk tidning när jag tog kort på henne/bandet, hon blev jättestolt.

Bernkastel-Kues på marknadsplatsen, känd plats.

Dessa åker av och på, vi har dem i slussarna -känns tryggt och ska även vara ett måste har vi hört, fast vi sällan/aldrig ser någon annan med flytväst.

Intressant att se på nära håll ett brobygge.

Utmed bergen och vinplantagen såg vi ofta sådana är bilder, om det är någon om vet vad dessa betyder -berätta gärna för vi har inte listat ut det.

I mitten i mitten ser man 5 arbetare som jobbar sig uppför.

Schwarze katz vingård. Alla har sina namn på detta sätt på sina vinplantage.

En vybild från båten, det finns många byar utmed Mosel och alla har en kyrka någonstans i mitten.

Plantagen är såå branta, vi förstår inte hur människor kan stå och jobba här/där.

Ytterligare en vy från båten, många borgar och slott högt upp på bergen. Mycket vackra vyer.

Som sagt.

Det bästa är om man får häng på en pråm, då kommer man alltid igen slussen snabbt. Vi följde denna Venezia en hel dag. Inte att de kom ut och hälsade någon gång, och de stängde inte av motorerna i slussen -så vi blev halvt förgiftade. Luften står still nere i botten på slussen:-(

Denna boken Die Mosel -är vår bästa vän dessa dagar, här står i stort sett allt om allt.

Morgon kaffet vid 06.30 tiden, smakar alltid bäst.

Samma för Jan.

Kall morgon, klockan är ca 06.30 det är 10-12 grader i luften och 22,5 i vattnet, häftigt.

En skarv.

Sjögräs.

Spontanbild, vi tyckte det såg kul ut.

Nu kommer några blombilder, här finns otroligt vackra blommor och allt är så grönt och vackert.


Vinplanta.


En gata från en av byarna.


Jacob inte visste vi att du hade ett dansband!!

Ytterligare en vy från båten.

Vinplantagerna avlöser varann.


Här låg vi i 6 dagar och väntade på att slussarna i Mosel skulle repareras.
2015-06-15

Gatuvy.


Här stod de nog förr och styrde denna båten men idag fanns en liten hytt vid sidan av där kaptenen stod.

Förr fick man betala skatt när man skulle genom här, det sköttes från denna “borg”.

En av de kända Loreley klipporna, där många båtar fått sina skrov förstörda genom åren.


Det står Loreley på skylten.

Monika, Fredrik och jag med Loreley i bakgrunden.

Ett känt slott -här gick vi en guidad visning. Superintressant med duktig guid.


Prost.

Ryggsäck, karta, sololja och solglasögon. Ingen kan ta miste att vi är turister men i gott sällskap med många andra.

Återigen lite blommor, här finns alla sorter.


Vy från höjd i Koblenz.

Här ser man tydligt infarten till Mosel, till höger.


På väg upp i kabinliften högt över Rhein, här gäller det att inte titta ned. Jag är extremt höjdrädd.

Mosel by night.

Vid infarten till Mosel ser man denna stora staty som föreställer en man på en häst. Mosel till höger och Rhein fortsätter till vänster.

Motström:-)

Infarten till Koblenz. (efter 12 timmars motströms på Rehn)

Ett av Tysklands nedlagda kärnkraftverk.

Lunch en av dagarna i båten, pannkakor med punch.


Efter middagen på kvällen i båten ville Fredik absolut ha Tiramisu, så vi hittade en restaurang som serverade detta. Väldigt tjusig upplagt.

Nostalgi kände vi alla när vi såg denna välskötta “folka”.

En liten marina där vi övernattade.

En liten trevlig marina invid i Rhein, i en liten ficka i skogen, här bodde vi en natt.

En vanlig syn. Pråmarna äger verkligen ..

Man blir så förundrad vad vi människor kunde för så länge sedan, byggteknik osv. Inuti Domen.

Våra vänner Fredrik och Monika framför Domen.

Den kända och enorma Kölner domen.


Såhär kan det se ut på ena sidan kanalen medan på andra stora industrier.

Andra sidan tex Ford.

Utefter kanaler och floder ligger många industriområden. Innan Koblenz såg vi kända Bayer igen.

Infarten till Koblenz.

Koblenz by night.

Alla sätt är bra utom de dåliga, att tjäna pengar på men denna killen tar nog priset.

Rod Steward kopia showade på kvällen endast iförd stringtrosa, hatt, skor och gitarr

Gemyse i båten.
2015-06-06

Huset i mitten bebos av ägarinnan i denna marinan som vi bor i dessa två nätter här i Dusseldorf. Det var absolut dyrare här än i småkanalerna.

Jan i hissen på väg ned de 168 metrarna från restaurangen nu i eftermiddags.

I full hiss i full speed ner 168 m (4 m/sek).

Utsikt från restaurangen, vår båt ligger i andra raden. Hafenmeistern bor i den runda byggnaden med grönt tak.

Kort taget på 168 m höjd.

Detta kortet tog tydligen Jan på mig. När vi kom ut ur hissen så högt upp (jag är ju jättehöjdrädd) blev jag först chockad och stod med ryggen mot väggen, vågade aldrig gå fram till fönstret.

Detta är vad vi tror bostadshus precis där vi ligger med båten, ser ut som konserver. Dusseldorf är känd för sina arkitetkritade hus.

Samma med dessa, ser snett och vint ut men det är bara på utsidan.

Igår kväll när vi kom in mot Dusseldorf, vad denna en av vyerna. Då visste vi inte att vi skulle äta lunch där idag och att det är Tv tornet här i stan.

Ordentligt drag -här på Rhen.

Utefter Rhen grillar folk och umgås inte många badar, det var nästan 21 grader i vattnet, kanske det är för strömt eller så är tyskarna inte vana att bada.

Det är många industriområden utefter Rhen kanalen, här ser vi en vi känner igen Bayer, som ligger i Gårda i Göteborg.

Här har vi precis kommit ut på Rhen från de mindre kanalerna, där pråmarna var max 100 m, här kommer en bjässe upp bakom och vi “kastar oss” ur vägen.

En av de längre slussarna, 311 meter låång och 12.80 bred. (Duisburg schleuse)

Hemkänslan kom direkt, gasklockan i Göteborg.

Broarnas konstruktioner är oändliga.

Flytpållare den bästa varianten, bara att lägga till och hänga på.

När man ska slussa upp, och är “på botten” och tittar upp känns det rätt häftigt.

Detta var otroligt, det växte gräs utmed slussväggen, väggen som blöts ned hela tiden.

Sista biten kör vi parallellt, här skiljs vi åt och går mot olika kanaler.

Det är mycket väntan i slussarna och/men man måste ha koll på båten hela tiden. När pråmarna drar i framför gäller det att vara ordentligt förtöjd.

Peter och Ulla.

Peter och Ulla valde att gå med masten fastsatt på båten.

Jan letar efter verktyg då det som vanligt är något som ska fixas. Gott att vi har saker med oss för saker händer och saker lossnar hela tiden.

Här ett Ligestelle, här finns inget vatten, el, internet, toa el nåt men man kan lägga till så man får sova över natten. Det kostar heller ingenting.

Såhär kan filtret se ut efter 1 dag. Jan kollar detta varje dag.


Våra vänner Peter och Ulla s båt Ofelia.

Ulla och Peter.

Vi passade på att göra ett avtryck av Jan s fot i sten. (ett skämt)

På en av gatorna i Hannover såg det ut så här. Vackert eller hur?

Rådhuset i Hannover, GIGANISKT STOR.

Rådhuset i Hannover, utifrån.

Denna dagen cyklade man för ett bilfritt samhälle.

Det var jätteroligt att träffa en svensk båt med ett jättetrevligt par.

En vanlig dag.

Ett Liegeställe, här ligger vi enkelt utmed kanalen på bestämda plastser tillsammans med pråmar som också behöver nattsömn.

Jaa, pråmarna är långa, tunga och mäktiga när de kommer.

Här håller en av slussarna på att stänga sig bakom oss.


Snart är vi helt inneslutna i slussen,

Nu lyfter vi snart.

Detta är ett av de större verken Shiffshebewerk Scharnebeck, längd 100 m, bredd 12 m, höjd 38 m.

När vi klarat den giorde vi en “hi five” och tog en sluss schnaps:-))


Här fotograferar vi underifrån.


Det är inte utan att det pirrade lite i magen när vi skulle in i den här.

Tysklands kanaler ser ut så här mil efter mil, påminner om autobahn.

På pråmarna är det många ägare som bor, vissa har sin bil, cykel, lekplats med gungställning och allt på båten, vi har även sett att man joggar runt pråmen.

Som synes inte så mycket ström i Elbe som vi “korsade”.

Emellanåt hittar vi natt och rast plaster som är riktigt trevliga.

Ett av alla deltan.

Vår vy bakåt, targabågen men solceller, tampar, fändrar, landgång (ett måste i Medelhavet), grill, motor till snurran för att nämna några saker, däremellan ser vi även kanalen.

Många timmar och många kilometer blir det, med denna vy.
2015-06-01

En bild från båten på Elbe Lybeck kanal.

Ytterligare en bild tagen från båten i samma kanal.



Denna tyckte vi var rolig, såg exakt ut som Gasklockan hemma i Göteborg.


Första låga bron efter avmastning, ca 1 dm i överkant och 1 dm till botten.


I Lybeck och den största marsipan butiken i stan (Lybeck är ju känd för sin marsipan).

Denna ville jag ta kort på eftersom min dotter heter Victoria men kallas för Vicky..

Här hade vi precis lagt till i Lybeck.

Vår mast ligger ovan på en ny Hallberg Rassy, som var på väg till Bodensjön.

Mastningen gick väldigt bra och Jan hade förberett allt och vi plastade in hela masten i bubbelplast..

Nu blir det ju lite mycket saker uppe på båten, segel, dinge, cyklar, jeep dunkar och fendrar.

I år döpte vi om båten från Campera till Vilja, vilket vi är mycket nöjda med.

Vår tyska vän Hans-Otto och hand väninna Melissa hälsade på oss i Travemunde. Jättetrevligt.

Denna måsen var riktigt orädd, låg kvar hela tiden när båten alldeles intill satte segel.


Heilighafen, vilken strand, här skulle man vara på sommaren.

Heilighafen, det fanns en jättelång och stor brygga rätt ut i havet..

Det ska va gött o leva..


Har ni möjlighet, åk gärna hit. En idyll och pärla i den Danska ö världen,.

Promenad på Omö.

Omö.

Dag-Otto s bror kom cyklande, han trampade frenetiskt men kom nästan inte fram ändå:-) söt.

Omö.

Omö.

Omö.

Omö.

Omö.

Vi var två båtar i gästhamnen på Omö.

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, mellanmål, middag, mellanmål. Det gäller att ha fantasi.

Stora-Bält bron är mäktig och låång.


Såhär kan det se ut när vi har hög sjö.

Grenå akvarium

Grenå akvarium.

Tjejen står i vattnet och matar hajarna.. läckert.

Underbar dag på havet, (från Läsö mot Grenå)

Vi hjälper en nödställd på utanför Läsö. Seglet hade trasslat in sig och motorn fick ingen kylvatten till sig.

Första fikan efter avgång.

Här lämnar vi för vår långsegling.