2015-07-24 La Ciotat (Franska Rivieran) (gå gärna in på bildarkiv också)

-Vi har Tornerspel framför båten i hamnen precis nu. Det är två båtar, en blå och röd som i aktern har en rätt ordentlig förhöjning och på denna står en person, med tjockt skydd på framsidan och med en lång käpp=lans i handen, båtarna går sen mot varann och båda höjer sina lansar och trycker mot motståndarens bröst -och en av dem ramlar i vattnet , vi skrattar gott, det är ju inte kallt att ramla i så det gör liksom inget och det ser onekligen kul ut.

-Häftigt nu kom det större killarna på båtarna -ska bli kul att se, ser lovande ut.

Idag har det varit ännu en obeskrivligt varm dag. Jan håller på med lanternorna som inte fungerat 100%, men som måste fungera, när vi går över till Korsika, en tur på mellan 20-25 timmar i ett sträck, själv har jag försökt gömma mig från solen i båten, i mataffären på turistbyrån eller varsomhelst där de har AC. Jag har aldrig uppskattat AC så mycket som nu. Att sola är det ingen av oss som är det minsta intresserade av. Vi hade gäster från Sverige häromdagen och det tyckte vi såg ut som “svarta”. Vi har ju varit ute varje dag, i snart 3 månader -det kanske beror på det..

Vi kom hit till La Ciotat igår sen eftermiddag och hade tänkt gå idag med vädret spådde storm/starka vindar ev Mistralen imorgon och då tänkte vi att vi ligger kvar. Det är inte helt lätt att få plats, igår när vi gick in i Cassis som ligger ca 1 tim härifrån sade hamnvakten att “vi inte får plats och att det borde vi veta att man måste boka plats samma morgon kl 07.00”. Det blåste ca 12 m / s, det är helt öppet hav och rejält stora dyningar -men det var bara att lämna och ge sig iväg ut ur Cassis hamnen och ut på havet igen. -Hur ska man veta allt? -Det är vår 1a vecka i Medelhavet och det finns många oskrivna regler som “alla” verkar veta.

Vi var på en liten ö utanför Marseille i veckan och visste att våra vänner Ingemar och Marie i Va Frölunda, skulle vara i området någon gång dessa veckor. Helt otroligt de hade sin mellandag i Marseille just denna dagen. Vi lättade ankar och gick in i M. och hämtade dem -sen ut och lade till i en underbart turkosblå vik, där vi åt och badade och umgicks, Nicklas och Petra som är med oss 1 vecka, var givetvis också med. På kvällen var vi alla ute i Gamla Stan i Marseille och åt en mycket god middag, som Hanssons propsade på att få bjuda på. Citat Marie på middagen “det var den bästa dagen i mitt liv” -ja det kändes fantastiskt lyxigt att få umgås med några av våra goda vänner i vattnet på Rivieran. Höll på att glömma, torget (som där vi valde att äta på och där det låg ett antal restauranger) lutade ganska bra och det var väldigt lätt att borden rörde sig och då fick ju den som satt med ryggen nedåt allt i knät, i detta fall var det Jan..

I höst ser vi fram emot besök från våra söner Jacob och Victor, Jans syster Karin och kusinen Johanna samt Victoria, Adde och Loui.

Skepp och stoj.

4 svar på ”2015-07-24 La Ciotat (Franska Rivieran) (gå gärna in på bildarkiv också)

1. Vi är så glada att ni har det så bra. Vi är verkligen avundsjuka på er, Kent drömmer om sin halbarassy 31 drömmen kanske skår in, för övrigt är allt bra här hemma vädret är inte det bästa,typiskt när man nu har semester kram till er båda.

• Hej vänner ja vädret här nere är väldigt stabilt, för varmt, inga moln och inget regn.. Blir det en Hallberg R? Spännande. Kram till er båda också.

2. Så skönt det ändå låter!!! (Förutom att det är ont om plats i hamnarna).
    Att hitta en turkosblå vik och få ankra där – det står högt upp på min önskelista just nu. Vi kom igår till Kerteminde och jag hade på mig fullt sjöställ och flytväst och fleecekeps. Ändå frös jag så jag fick svepa in mig med en tjock filt dessutom.
    Idag ligger vi kvar för vi trodde det skulle regna hela dagen. Men nu skiner solen. Ingen ordning alls!!!
    Hursomhelst så stannar vi kvar här och trivs med det.
    Imorgon går vi norrut igen. Vi måste vara hemma till helgen för nästa vecka blir vardagsveck igen. Slut på semestern 🙁
    NJUT, NJUT och NJUT!!!

• Hej Annette, tänk att det är så dåligt väder hemmavid i år. I stort sett alla vi pratar med är mer el mindre missnöjda. Det var ju så fin sommar förra året och det är väl förmycket att begära att det ska hända två år i rad… Hur som -har ni ju snart fått hem er fina båt och det måste kännas skönt.

Vi ligger och snart legat 1 v i La Ciotat, det blåser rejält. Det är en stor bukt och skyddad från Medelhavets tyngd på vågor. Vi gick ut i bukten i går och kände på att lägga oss på svaj, 21 m / s blåste det när det maxade då, men vindarna är som hårblåsen man har -på varmaste alternativet. När vi tittar utanför bukten ser vi rejäla vågor, ingen annan har heller lämnat marinan sedan i torsdags i princip. Marinan har ingen tvättmaskin så vi har cyklat omkring med tvätten i dragomaten, -nu hänger den uppe för tork, men vi får sitta och passa pga av vindarna. Hälsningar Jan och Eva